Sunday, June 20, 2010

Selamat Hari Bapa to my beloved late father OTHMAN BIN TAIB

Tanggal 05.05.07 (5.25 pm - Sabtu), ayah telah kembali ke rahmatullah. Tiada kata yg dapat aku lafazkan…pemergian ayah mengejutkan semua orang. Aku hanya mampu menangis, tapi itu tak dapat mengembalikan ayah.
Hari tu, aku di Genting dgn Abir n Ed. Lebih kurang pukul 1 tghari aku dpt call dr abg aku yg ayah kemalangan. Aku terus resah, tak tahu apa nak buat,aku cuba tenangkan diri,doa harap keadaaan ayah tak serius. Aku call mak, dia cakap belum dapat jumpa ayah still dlm
emergency room..unconcious. Ya Allah..selamatkan ayah. Then, aku rushing balik. Dari gombak aku rasa perjalanan ke Shah Alam jauh sgt..jalan pulak jam,aku rasa mcm nak terbang je. Aku sampai rumah dlm 3.30, just pack apa yg patut, lbh kurang kul 4 aku n abg cik bergegas balik kedah. On the way, aku call mak, pak lang angkat call..dia cakap keadaan ayah serius,jantung dah tak gerak..aku dah tak tahu apa nak cakap,air mata terus mengalir deras tapi aku cuba tenangkan diri tak mau fikir bukan2. sepanjang jalan aku berdoa minta ayah selamat. Abg cik dapat call dr kg, bila kitorang tanya dia senyap,hati aku berdebar2 tapi aku takut nak call mak. Lebih kurang pukul 8 mlm kami sampai tapi aku heran kenapa abang cik balik rumah tak terus ke hospital? Bila sampai depan rumah aku tengok banyak kereta n ramai org. Kenapa? Then, aku nampak ambulan n keranda depan rumah….AYAh…….ayah dah takde. Aku lari masuk dalam rumah, tubuh ayah kaku dibaluti kain putih atas katil. Ya Allah..aku belum mampu menerima dugaan ini. Aku menagis terisak2 semua org suruh aku bersabar. Mak..mana mak? Muka mak sugul, aku peluk mak…mak pun dah tak terkata. Aku cium dahi ayah..sejuk!!! Aku tatap muka ayah..seolah sedang tidur dalam senyuman. Aku sedih..Aku duduk di sisi ayah. Ayah akan dikebumikan esok pagi (ahad)-10 pagi. Aku masih lg berharap ini semua mimpi, aku harap dr tersilap, aku harap ayah sedar..tapi tak mungkin.. ayah tak bernafas, badannya sejuk.
Aku takut menunggu esok, ayah akan dikebumikan. aku tak dapat lg tengok wajah ayah. Pagi tu pun aku duduk di sisi ayah, aku tatap wajah nya sedekahkan Al-fatihah…aku menghitung waktu. Cepatnya masa berlalu…sekejap lg aku akan berpisah dgn ayah. Pukul 9 ayah dimandikan, dikapankan…aku cium ayah buat kali terakhir. Masih terasa kesejukan dahi ayah,masih terbayang jelas wajah ayah. Ayah dimasukkan dalam keranda dan diusung ke kubur. Aku ikut ke kubur…tak dapat aku tahan air mata saat ayah dimasukkan ke dalam liang dan dikambus dalam tanah. Aku siram air mawar di pusaranya…terpisah lah ayah dr dunia dan aku. Hanya doa yg mampu aku utuskan semoga Arwah ditempatkan bersama org beriman dan diampunkan dosanya. Dan aku tak tahu dosa aku dgn ayah…harap dah diampunkan sebelum pemergiannya,aku tak dapat minta maaf dengan ayah buat kali terakhir.
Sekarang aku hanya ada mak dan abang2 aku. Aku akan jaga mak sebaik mungkin. tak akan aku sia2 kan mak..tapi pemergian ayah satu kehilangan yg amat besar. Masih banyak angan2 n impian yg belum tercapai ingin aku kongsi dengannya. Masih belum terbalas jasa dan pengorbanan ayah pada aku.
Dan..aku tak dapat meraikan hari bahagiaku (perkahwinan) bersama ayah nanti. Aku tahu ayah pun natikan saat ini untuk mewalikan satu2 nya anak perempuannya, tapi kini semuanya tinggal kenangan.
Tak dapat kubayang kan suasana Ramadhan dan Aidilfitri akan datang. Tiada lg suara ayah membaca kutbah di pagi raya. Masih terngiang kutbah raya yg lalu ketika ayah sebak bila membaca "mungkin esok atau lusa kita pula yg aku meninggalkan dunia mengikut sahabat2 yg telah pergi".
Ayah…semoga ayah ditempatkan bersama orang beriman dan diampunkan segala dosa. Kami akan menjaga mak sebaik mungkin.
Al-Fatihah….
Amin…


No comments:

Post a Comment