Tuesday, December 8, 2015

Ayam Masak Lemak Cili Api

Kemarin....aku ponteng keje. Monday Blues la konon. hehehe....so aku masak la untuk lunch nanti husband aku boleh la balik makan. Isteri mithali kononnya :p

Mula2 nak masak daging kicap, balance daging kurban haritu ada lagi sikit. Tapi dah potong2 sikit sangat dagingnye. Pikiaq punya pikiaq, aku buat masak daging goreng berlada la. Aku tambah lauk ayam sikit buat masak lemak cili api. Lepas tu sayur sawi tumis sos tiram.

Whatsapp en husband tanya balik pukul berapa. Dia cakap lewat, suruh aku makan dulu. Aku memang tengah lapaq aku makan la dulu. 5 minit aku habis makan, en husband whatsapp dah otw pulak. En husband sampai aku hidangkan makan, senduk nasi, bancuh ayaq teh ais. Dia pun makan dan tambah lagi. Aku tanya ok tak masak lemak tu dia cakap ok.

Malam tu time dinner (makan nugget, sosej je) en husband cakap "masak lemak tengahari tadi memang paling terbaik lah, resepi mana u pakai". weeeeeeeeee..............kembang kempis aih hidung cek. Sapa tak syok weiii laki puji. Dia puji ikhlas ka atau nak amik hati ja ka itu belakang kira la. Yang penting hati aku dah berbunga2 setaman. Hahahaha... Sebelum ni mmg pernah buat masak lemak cili api tapi untuk en husband first time la masak.


Memandangkan dapat pujian, ni aku nak share resepi "Masak Lemak Cili Api Ayam" yang paling terbaik tu. Hahaha

Bawang merah, bawang putih, buah keras, halia, kunyit hidup/serbuk (aku pakai serbuk), cili api kalau nak pedas letak banyak, kalau nak biasa2 letak sikit. aku pakai cili api merah ja sbb cili api hijau takdak stok. Semua ni hampa blend. Kuantiti bahan2 ikut banyak mana korang nak masak. Aku macam biasa agak2 ja.

Masukkan semua bahan kisar tadi dalam periuk. Tak perlu tumis. Masukkan serai yg diketuk, daun kunyit di simpul, asam keping kalau kecik letak 2 keping, kalau besar 1 pun cukup, masukkan ayam, ubi kentang. Biar ayam & kentang empuk. Masukkan susu cair anggaran sesenduk. Aku tak pakai santan sbb santan takdak stok malas nak pi kedai. hehe... Rasa masin, masam, manis semua. Tambah apa yang kurang. kalau semua dah ok boleh la tutup api. Siapppppppppp


No comments:

Post a Comment