Tuesday, December 8, 2015

Tomyam Ayam ala Thai

TOMYAM. Hubby punya fav. Kalau p mkn kat kedai tomyam wajib dia order. Tapi kalau dia suruh aku masak, aku pikiaq byk kali sebab mmg dari sebelum kawen asyik fail masak tomyam. Rasa tu tak sampai bila masak. Mcm2 resepi try buat tak dpt gak taste tomyam mcm kat kedai tu. Beberapa bulan lepas aku start eksperimen tomyam setiap kali mkn kat kedai. Cuba hayati rasa tomyam tu. Hehehehe. Tadi dok pikiaq2 apa nak masak, mai ilham nak masak tomyam. Alhamdulillah...kali ni aku berjaya. Tersenyum gembira bila husband makan sampai menghirup kuah. Hahahaha

Aku pakai pes tomyam yg aku beli masa balik kg dulu. Actually, dulu dah pernah masak pakai pes tomyam ni tapi tak sedap so aku ingat aku salah beli pes tomyam. Haritu dok google tgk ramai yg ckp pes tomyam ni sedap. So, aku try la masak lagi. Memang jadi la kali ni...pedepowwww sedap rasanya.

Credit pic: Google

Ni resepi aku guna:
Bawang merah, bawang putih, serai, halia, lengkuas, tomato. 
Semua ni di blend sekali. Kuantiti setiap bahan korang agak2 la tgk byk mana masakan korang tu. Aku selalu masak mmg agak2 je. Tapi lengkuas jgn letak byk sgt..sikit je. Haritu aku tak letak lengkuas pun sbb takde stok kat umah.

Letak sikit minyak dlm periuk/kuali. Sikit je tau just buat syarat nk tumis. Bila minyak dah panas, tumiskan bahan blend tadi. Dah naik bau dan agak kering sikit masukkan pes tomyam 2-3 sudu (ni pun ikut sesedap rasa korang & kuantiti masakan korang. Kalau rasa x ckp nanti boleh tambah lg). 
Masukkan serai yg di ketuk, daun limau purut yg dibuang tulang tgh nya. 
Kemudian masukkan ayam. Kalau korang nak buat seafood pun sama jugak cuma udang masukkan last sekali ok. Bila ayam dah agak2 nak empuk masukkan sayur. 
Lepastu masukkan susu cair 1 - 2 sudu besar. Perah limau kasturi. 
Korang rasa la tomyam korang dah rasa pedepowwww ke belum. Tambah la apa yg patut kalau tak pedepowww lg. Hehehe...tambah garam ke pes tomyam lg ke. Sampai korang dpt rasa tomyam pedepowww tu la. 

Oh ya...klu semua dah ok sebelum tutup api barulah masukkan buah tomato potong. Then tutup api.
Korang try la. Yang penting masak dengan kasih sayang tau jangan masak sambil dok pok pek pok pek pulak. Hihi...selamat mencuba ðŸ˜™

Ni la rupa tomyam aku. Terliur tak??? :p

No comments:

Post a Comment